MuziKidz

Kom jij ook gratis muziek spelen bij Harmonie Crescendo?

Natuurlijk weten jullie al een heleboel van muziek, maar Harmonie Crescendo wil jou veel nieuwe dingen leren. We gaan jullie dingen laten zien, laten horen en laten doen, zoals het zelf uitproberen van verschillende instrumenten. We maken hiermee een begin tijdens oriëntatielessen voor de groepen 5 en 6 op jouw basisschool. Alle leerlingen van groep 5 tot en met 8 in ’s-Heerenberg kunnen gratis les krijgen van dirigent Henrite Rusch van Harmonie Crescendo. Alleen de huur van het instrument kost 5 euro per maand.* Je eigen instrument meebrengen mag natuurlijk ook.

Oriëntatielessen. Harmonie Crescendo start in samenspraak met de basisscholen uit 's-Heerenberg met oriëntatielessen voor de groepen 5 en 6. De leerlingen kunnen diverse instrumenten leren kennen en maken dan ook kennis met dirigent Henrite Rusch. Zij is de grote animator van het project om jonge kinderen via Harmonie Crescendo de kans te bieden muziek te leren maken.

Waar: Bij Harmonie Crescendo op donderdag van 17.30 - 18.15 uur in kultuurhuus Heitkamp. Hoe: Iedereen kan zich aan melden via muzikidz@harmoniecrescendo.nl

Vervolglessen: een feestje! De dirigent belooft van de lessen een ‘muzikaal feestje’ voor de kinderen te maken. Na de kennismaking op de basisscholen kunnen de leerlingen in de eerste vijf lessen bij Harmonie Crescendo diverse instrumenten uitproberen. Na 5 lessen mag iedereen een instrument uitkiezen, waarop je les wilt hebben. We willen namelijk een orkest vormen en daarin hebben we verschillende instrumenten nodig.

Vanaf het allereerste begin gaan de leerlingen samenspelen waardoor er al snel een concert gegeven zal kunnen worden. Hierbij begeleiden we de kinderen naar een goede/haalbare instrumentkeuze. Het kan zijn dat uw kind niet het instrument van zijn eerste keus krijgt. Dat komt omdat er een goede verdeling van het aantal instrumenten nodig is, om straks ook daadwerkelijk een orkestje te kunnen vormen en concerten te kunnen geven. Daarvoor hebben we verschillende instrumenten nodig. Het is eigenlijk net als bij het voetbal, niet iedereen kan aanvaller zijn en met 11 keepers kom je ook niet ver.

Naast gezellig samen muziek maken, levert muziekonderwijs nog veel meer voordelen op. “Studie wijst uit dat kinderen die muziek maken beter en makkelijker leren, goed kunnen samenwerken en sociaal  bedreven zijn. Bovendien hoop ik vooral ook het plezier in muziek maken bij te brengen en daarmee een hobby voor het leven aan te reiken", vertelt Henrite. Want naast dat het gewoon leuk en gezellig is om samen muziek te maken, levert muziekonderwijs veel voordelen op voor de ontwikkeling van kinderen:

Overtuigd als Henrite Rusch is van de educatieve waarde voor de kinderen, hoopt ze vooral ook het plezier in muziek maken en daarmee een hobby voor het leven aan te kunnen reiken. "De belangrijkste drijfveer om dit te doen is dat, als je mensen muziek leert spelen, je daarmee de wereld een stukje beter maakt", eindigt ze enthousiast.