Historie

Harmonie Crescendo uit 's-Heerenberg is een muziekvereniging die iedereen kansen biedt om 'samen lekker muziek te maken'.

De vereniging is opgericht in 1923 en is voortgekomen uit de Fanfare Pius X.

Dirigenten. De eerste dirigent was de heer J. ten Have, die opgevolgd werd door de heer Sessing uit Gaanderen. Hierna werd het korps geleid door de heer Bakker en Louis Jansen. Deze werd in 1947 opgevolgd door Martin Jansen senior (pseudo Jaroo), zijn zoon. Die later weer werd opgevolgd door Martin Jansen junior, de zoon van Martin Jansen senior. De harmonie heeft in de loop der jaren maar een beperkt aantal dirigenten gekend, waarvan de langste tijd dus onder leiding van grootvader, vader en zoon Jansen. Op dit moment zwaait Henrite Rusch haar dirigeerstok. Henrite heeft haar sporen reeds verdiend in diverse orkesten in Zwolle, Kampen, Wezep en Hattem. Henrite vertelt enthousiast: "Harmonie Crescendo is een orkest met veel potentie, het is ontzettend leuk om hier te werken en de sfeer is goed".

Geïnspireerd door Huis Bergh. Tijdens het 35 jarig jubileum in 1958 zijn er vanuit het hulpfonds Crescendo 47 nieuwe uniformen beschikbaar gesteld. In 1966 is Harmonie Crescendo een nieuw standaardvaandel aangeboden. Het motief is geïnspireerd op de toegangspoort van Huis Bergh. Het geheel is bewerkt tegen een blauwe achtergrond. Het ontwerp is van de heer P. Brand uit Voorburg.

Repeteren. In de loop der jaren heeft Harmonie Crescendo op twee locaties haar repetitieavonden gehouden. In de beginjaren was dit in het  St.Jozef. Later werd dat café, zalencentrum De Gracht, het voormalige Hotel Burgers. Vanaf maart 2022 wordt er gerepeteerd in kultuurhuus Heitkamp.

Superieur. Tijdens de periode van de jaren '70 tot de jaren '90 van de vorige eeuw speelde Harmonie Crescendo in de hoogste amateurklasse, de afdeling Superieur. In 1979 kreeg de harmonie zelfs een bondswimpel in verband met het behaalde bondskampioenschap in de superieure afdeling. In juli 1965 werd de supportersvereniging voor Crescendo opgericht.